Unbeliezable

16 mei 2014 - Lanquín, Guatemala

Een berichtje uit Guatemala! Bij de laatste update waren we nog op Caye Caulker, Belize. Vanaf Caye Caulker hebben we met Raggamuffin een driedaagse zeiltrip gedaan op een catamaran, met 16 anderen en 3 man rastacrew. Dat was echt fantastisch (of 'unbeliezable', zoals ze dat hier zeggen).

Veel gesnorkeld overdag, gevaren, een barracuda gevangen (die lekker een slokje rum kreeg om hem in coma te laten zuipen) en veel rumpunch gedronken. De eerste nacht sliepen we op een mini-eilandje in een tentje en aten we de zelf gevangen barracuda. Het was vooral ook erg gezellig met de andere mensen op de boot, kiwi's, aussie's en Amerikanen van onze leeftijd. De tweede nacht werd onweer voorspelt, dus kregen we gelukkig een eigen kamer. Dat was maar goed ook, want anders waren we verzopen in ons tentje. De laatste dag was het wat regenachtig, maar heeft Joep wel wat uurtjes kapitein kunnen zijn, na uitleg van de echte kapitein. Hij heeft ons gelukkig goed naar het eindpunt gevaren: Placencia.

Omdat het zo gezellig was met de mensen op de boot, hebben we nog een paar daagjes met een paar van hen doorgebracht in Placencia. Een rustig plaatsje, met een hotel op het strand. Daar hebben we niets anders gedaan dan op het strand gelegen, gezwommen en wat gelezen. Even een minivakantie in onze reisvakantie...

Na een paar nachtjes zijn we doorgereisd naar San Ignacio vlakbij de grens Belize-Guatemala. De busreis leek meer op een ritje in een achtbaan, de chauffeur had er flink de vaart in zullen we maar zeggen, en toen er rook uit de motor kwam, stopten we en werd er 'ten minute break' geroepen. Maar uiteindelijk veilig aangekomen in San Ignacio. Daar verbleven we in een leuke lodge aan een rivier in de jungle. Dat is leuk die jungle, met krekelgeluiden, het stromen van de rivier, de prachtige groene bomen en de neonvuurvliegjes in de avond. Het enige wat mindere zijn de enge beesten in de jungle, zo zat er een avond ineens een schorpioen in onze kamer en een megaspin. Ook onze benen zitten vol bulten (Marianne en Jeroen, we maken gretig gebruik van jullie muskietennet, Thanks!).

In San Ignacio zijn we samen met Rachel en Jazmin, twee meisjes uit Salt Lake City,  naar de Mayaruines Xunatunich geweest, waar je een tempel kon beklimmen en prachtig uitzicht had over de omgeving. Ook zijn we naar de ATM-cave geweest, waar die gekke maya's mensen offerden om het te laten regenen. Na een uurtje klimmen en klauteren door het water in de grot, kwamen we bij een plek waar de maya's hun rituelen uitoefenden. Daar waren potten en schedels (van mensen, jawel), wel een beetje freaky, maar we zijn er weer levend uitgekomen!

Vanuit San Ignacio zijn we de grens over gegaan naar Guatemala. Belize was echt fantastisch, meer een Caribische vibe tussen de mayalanden. Guatemala is wel een stuk goedkoper dan Belize (ons eerste hostel was €10 voor ons tweeën). We verbleven in een dorpje aan een meer, El Remate, vlakbij Tikal. Ze noemen Tikal ook wel de hoofdstad van alle Mayaruines, en dat was het ook. Verreweg de mooiste ruïnes die we tot nu toe hebben gezien, midden in de jungle waar de kans bestaat om een Jaguar  tegen het lijf te lopen en waar je de brulapen in de verte hoort brullen. Ook de ruïnes waren prachtig: groot en beklimbaar, waardoor je een prachtig uitzicht had over de omgeving.

Na deze prachtige ruïnes te hebben gezien zijn we met een shuttlebusje door bergen en jungle naar Lanquin gereden. Van zo'n 38 graden in Tikal naar zo'n 21 graden en regenachtig, volgens mij is het nu zelfs mooier weer in Nederland!
De omgeving is hier wederom prachtig, we zitten weer aan een stromende rivier in de jungle, ook nog tussen de bergen dit keer. We hebben een tour door een grot gedaan, met kaarsen, klimmen, klauteren, zwemmen en van rotsen springen. Een stukje gerivertubed (op een band door de snelstromende rivier) en daarna door naar Semuc Champey, werkelijk prachtig. Ik zal het proberen te beschrijven, maar plaatjes beschrijven het toch beter... Een soort natuurlijk tropisch zwemparadijs met blauwe zwembaden, watervalletjes en een minigrot. Van de watervalletjes kon je van het een zwembad naar het andere zwembad springen of glijden.  Net het Tikibad, maar dan natuurlijk:)

Het plan is om vanuit hier naar Antigua te gaan, een koloniale stad en om vervolgens geen plan meer te hebben. We laten ons vooral leiden door wat andere reizigers vertellen (die ontmoet je makkelijk genoeg in de hostels) en door waar we op dat moment zin in hebben.

Hasta luego!

Joep en Lianne

1. Jos:
    17 mei 2014
    Mooie avonturen !! Idd, hier in et platte Nederland heel mooi weer! Dat hebben we in ieder geval ook, maar de rest...
    Beetje jaloers ben ik wel! Genieten en blijf voorzichtig! Liefs uit Mijdrecht!
  2. Jan en Marianne:
    18 mei 2014
    Wauw, wat een belevenissen en wat heerlijk om zo mee te genieten! Ben benieuwd hoe de barracuda smaakte.
    Lieverds, geniet maar lekker verder.
    Liefs, MJ
  3. Marthe:
    18 mei 2014
    Ohhh wat fantastisch weer!!:-) ga zo door en en benieuwd naar wat volgt!! Liefs!
  4. Jan en marianne:
    18 mei 2014
    mooie foto's! Stoere kapitein, met z'n lief, navigator; keep calm :-)
  5. Shalana Venema:
    20 mei 2014
    Wauw! Wat een verhaal. Je hebt het echt naar je zin daar! Top! Ben jaloers behalve op de beestjes hahaha
  6. Marianne:
    22 mei 2014
    Very nice! Ik ben erg jaloers! En Jeroen had die barrecuda graag op de bbq in Herpen gelegd. Misschien kunnen jullie der eentje mee terug nemen? :) Blij dat het muskietennet van pas komt! :0 Veeel liefs!
  7. Maarten:
    23 mei 2014
    Kapitein Fab...wacht...Joep, dat ziet er verdomd goed uit. Superjaloers!
  8. Margreet:
    3 juni 2014
    Prachtige foto's en mooi reisverslag. Goeie reis gewenst.
    Groet vanuit een zonnig Texel.