Coco loco

2 september 2014 - Panama City, Panama

Nog een dagje en dan vliegen we na 5,5 maand terug naar de prachtige stad Amsterdam. Het cliché is waar, de tijd is om gevlogen.

Vanuit Puerto Viejo in Costa Rica, zijn we de grens via een oude spoorwegbrug lopend naar Panama overgestoken. Toen met de bus en de boot door naar Bocas del Toro, een eilandengroep in de Caribische zee. Een paar nachtjes op een kleiner eiland (Isla Bastimentos) doorgebracht en een paar nachten op het hoofdeiland. Behalve mooie stranden bezoeken, snorkelen, dolfijnen spotten, luiaarden zien hangen, beetje lezen, fietsen en kreeft eten, hebben we daar niet heel veel gedaan...

Toen door naar het gevreesde Boquete. Niet de vulkaan beklommen daar, omdat we niet zo'n zin haddeen om 8 uur omhoog te lopen, een mistige top te zien en vervolgens weer 6 uur naar beneden te lopen. We hebben wel (zonder gids) een wandeling gemaakt langs drie watervallen, en daar was niets gevaarlijks aan, dus geen zorgen!

Terug naar het strand aan de Pacifische kust (Santa Catalina en Playa Venao) voor een snorkeltour om haaien te spotten, schildpadden, superveel vis, murenen, bultrug walvis te spotten en onder water met elkaar te horen praten (de walvis piepgeluidjes dus). Ook de laatste golven gepakt van onze reis. Na een aantal maanden oefenen is de plank toch steeds kleiner geworden en lukte het steeds meer om goede golven te pakken. Nice!

Toen door naar de enige hoofdstad in Centraal Amerika die de moeite waard is om te bezoeken: Panama-stad. Paar daagjes door de shoppingmalls gebanjerd, het oude centrum bezocht, goedkope en lekkere ceviche gegeten op de vismarkt en een bezoekje gebracht aan het Panamakanaal. Dat klinkt erg suf, maar eigenlijk was het best gaaf om een megacontainerschip door te sluizen te zien gaan.

De laatste week van onze reis hebben we afgesloten in robinson style op de san blas eilanden. Mini eilandjes in de caribische zee, witte stranden, palmbomen, blauwe zee, je kent het wel. In een primitief bamboehutje op het strand, tussende kuna yula indianen hebben we (of voornamelijk Joep) kokosnoten opgebroken (zonder mes!), gelezen, gesnorkeld, gezwommen en vooral gerelaxed. Nog twee nachtjes in een luxe hotel in Panama-stad en op 3 september vliegen we rechtsstreeks naar Amsterdam om op 4 september te landen.

Of we spijt hebben van onze keuze om een half jaartje te stoppen met werken om Centraal Amerika te ontdekken? Geen moment. Het was een fantastische reis met veel mooie natuur, veel gesurfd, het verbeteren van ons Spaans, veel leuke mensen ontmoet en met sommige een stukje samen gereisd en nog veel meer! Behalve een weekje ziekte geen andere nare dingen meegemaakt. Maar we hebben ook wel weer zin in een bruine boterham met kaas, onze eigen keuken, bedje en wc.

We hopen jullie allemaal snel weer te zien en onze verhalen met jullie te delen en jullie verhalen te horen.

Adios amigos! Joep en Lianne

Ps: we zijn nu allebei op zoek naar werk, tips zijn welkom:)

1. Marco:
    2 september 2014
    Lianne en Joep,

Welkom thuis voor straks. Jullie treffen het want het is ws (je weet het nooit hier in NL) mooi weer donderdag. Ik wens jullie een goede reis terug en we kijken uit naar jullie verhalen.

Marco en Marcel
  2. Jan en marianne:
    2 september 2014
    Lieve dappere dodo's, een goed afscheid toegewenst van een imposant gebied en het leven aldaar. Dan 'n voorspoedige terugreis, we zien naar jullie uit! Dank voor alle mooie, leuke verhalen en foto's. Wat 'n avontuur....... Liefs!!
  3. Jos:
    3 september 2014
    Lieve Joep en Lianne,
    Waar blijft idd de tijd! Wat een prachtige ervaring hebben jullie in de pocket. Dat neemt nooit meer iemand jullie af! Kom maar weer gauw naar ons kikkerlandje waar het nog steeds, tov de hele wereld, best goed toeven is! We zijn idd benieuwd naar jullie mooie verhalen. Tot heel gauw. Goed gepland he, die familie dag Hoogeveen. De dag zal te kort zijn! Goede terugreis en tot heel gauw! Veel liefs Inge & Jos & kids.